Alexa web rank

نحوه تمیز کردن لکه ها از روی ظروف سفال

نحوه تمیز کردن لکه ها از روی ظروف سفالی

ظروف سفالی با زیبایی خاصی که دارند اما باید نحوه تمیز کردن لکه ها از روی آنها را یاد بگیرید در این مقاله بیشتر سعی شده تا شما را بهترین روش های این کار اشنا کرد . 

ظروف سفالی که جنبه تزیینی دارند را می‌توان با رنگ کردن، جلوه آن‌ها را چندین برابر کرد. در صورتی که هنگام استفاده از ظروف سفالی لکه‌‌ای بر روی آن‌ها ایجاد شد باید آن‌ها را با دقت زیادی پاک کنید تا به‌صورت کامل از بین بروند و جلوه ظروف سفالی حفظ شود، در غیراین‌صورت این امکان وجود دارد که با گذر زمان این لکه‌ها تثبیت شده و سازه زیبایتان ظواهری که دوست داشتید را از دست بدهد.

چگونه لکه ها را از روی ظروف سفالی تمیز کنیم؟

تمیز کردن لکه از روی ظروف سفال نه تنها نیاز به مهارت و تجربه دارد، بلکه نیاز به موادی درجه یک نیز دارد تا لکه‌ها به سرعت از بین بروند.

نکته قابل توجهی که در باب این موضوع وجود دارد این است که موادی که از آن‌ها استفاده می‌کنید باید توسط متخصصان تایید شده باشند تا لکه‌ های  روی ظروف سفالی بدون آسیب رسیدن به خود آن از بین بروند.

به‌همین دلیل بهتر است برای اطلاع دقیق از نحوه تمیز کردن لکه ها از روی سفال از کارشناسان و متخصصان باتجربه کمک بگیرید و در این زمینه پیش از آنکه بخواهید عملی را انجام بدهید اطلاعات زیادی را به‌دست آورد. 

در صورتی که شما جزء صاحبان سازه‌های سفالی عتیقه هستید بهتر است بدانید که شیوه مرمت، نظافت و لکه‌برداری از این سازه‌ها به دلیل قدمت و ارزششان باید با متریال مخصوص به‌گونه‌ای انجام شود که آسیبی به اصل سازه وارد نشود.

برای تمیز کردن لکه ها از روی سفال هم باید تمام مراحلی که در ذیل ذکر شده را به‌خوبی طی کنید و هم بهترین مواد را تهیه کنید تا شاهد نتیجه دلخواهتان باشد. اطمینان داشته باشید که با کمک آن‌ها انواع لکه‌ های روی ظروف سفالی را می‌توانید از بین ببرید و همیشه ظروف خود را زیبا، تمیز و براق نگه دارید تا از استفاده کردن از آن‌ها لذت ببرید. 

در کل لکه‌های متعددی ممکن است که بر روی ظروف سفالی ایجاد شوند که دلیل اصلی این امر وجود روزنه‌های ریز موجود بر روی ظروف و همچنین عوامل رسوب‌گذار بیرونی می‌باشد اما این امر مشکل غیرقابل حلی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر، مقاله نحوه تمیز کردن ظروف سفالی را بخوانید.

مراحل تمیز کردن لکه از روی سفال

در صورت لکه گرفتن ظروف سفالی همواره باید مراحل خاصی را طی کرد که با طی کردن این مراحل طبق اصول و استانداردها می‌توان بدون هیچ‌گونه مشکل و تنها با چند حرکت ساده به راحتی این لکه‌های ایجاد شده را از بین برد و زیبایی ظروف را حفظ کرد. از مهم‌ترین این مراحل تمیز کردن لکه از روی سفال می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد

  1. ابتدا باید لکه‌های روی ظروف سفالی را شناسایی کرد که از نوع چربی است و یا لکه غیرچربی مانند چای، غذا و غیره می‌باشد.
  2. پس از شناسایی نوع لکه‌های ایجاد شده بر روی سازه باید به داروخانه‌‌ها مراجعه کنید و ماده‌‌ای به نام هیدروژن پراکسید با درصد ۸ را تهیه کنید.
  3. پودر هیدروژم پراکسید 8 درصدی را درون ظرف بریزید تا تمام بخش‌های آن را در‌بربگیرد و سپس ماده را درون فر قرار دهید تا در مجاورت حرارت قرار بگیرد.
  4. ظرف را از درون فر خارج کنید تا به دمای محیط برسند و سپس آن را با آب شستشو دهید تا پودرهای درون آن‌ها شسته شود.

در مدت زمان کوتاهی با انجام این مراحل گفته شده شما می‌توانید ظروف خود را مثل روز اول تمیز و زیبا کنید و ماندگاری آن‌ها را بالا ببرید.

با اطلاع از مراحل تمیز کردن لکه ها از روی سفال می‌توان به آسانی در خانه با کمترین هزینه آن‌ها را تمیز کنید. باید بدانید که این ظروف به‌دلیل داشتن حفره‌‌ها و درزهای ریز همواره در زمان برخورد با مایعات ممکن است به‌مرور زمان لکه‌هایی بر روی سطحشان ایجاد شود، به‌همین دلیل باید با نحوه تمیز کردن آن‌ها هم آشنایی پیدا کنید تا در صورت مواجه شدن با این مشکل به‌راحتی بتوانید آن‌ها را تمیز نگهداری کنید.

برای تمیز کردن لکه های سفال چه مواردی را باید رعایت کرد؟

هنگام تمیز کردن لکه از روی ظروف سفالی باید به نکات متعددی توجه کنید تا سازه شما دچار مشکل نشود و همچنین ظروف همیشه تمیز و بادوام باقی بمانند. از مهم‌ترین این نکات که باید التفات ویژه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشید می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • هنگام خرید پودر هیدروژن پراکسید باید توجه کنید که میزان درصد آن ۸ باشد زیرا نمونه‌های قوی‌تر به ظروف سفالی آسیب وارد می‌کنند، علاوه بر اینکه باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شوند امکان دارد ظواهر سازه را نیز از بین ببرند.
  • نکته ایمنی قابل توجه این است که باید هنگام تمیز کردن لکه ها روی ظروف سفالی و زمان استفاده از مواد اسیدی از دستکش استفاده کرد تا پوست دست شما دچار آسیب‌دیدگی و حساسیت نشود.
  • فر شما نباید دمای بالایی داشته باشد و باید زمانی که شما ظرف را درون فر قرار می‌دهید آن را روشن کنید، دمای بالا باعث می‌شود تا لکه‌های موجود بر روی ظروف تیره‌تر شده و ماندگاری بیشتری پیدا کنند و از بین نروند طبیعتا این نتیجه خوشایند نخواهد بود.
  • دمای بسیار بالا همواره سبب می‌شود تا پودر استفاده شده به دلیل شیمیایی بودن، گاز تولید کرده و منجر به انفجار شود پس دما را متناسب با شرایط سازه مشخص و تنظیم کنید.
  • اگر لکه شما بزرگ و عمیق است باید مراحل بالا را دوبار طی کنید تا بتوانید به راحتی لکه را خنثی کرده و ظروفی تمیز داشته باشید.

نکات ذکر شده را باید به خوبی رعایت کنید تا زمان تمیز کردن ظروف سفالی دچار مشکل نشوید و همچنین لکه‌های موجود بر روی آن‌ها را به صورت کامل از بین ببرید نه اینکه سبب پایداریشان شوید.

با تمیز کردن لکه‌های روی ظروف سفالی می‌توان بدون مشکل از آن‌ها استفاده کرد و در صورتی که اینکار به شکل صحیح انجام شود سازه دچار شکستگی و افت کیفیت نخواهد شد.

هزینه تمیز کردن لکه از روی سفال

تمیز کردن لکه از روی ظروف سفالی همواره به نوبه خود شامل هزینه است که باید آن‌ها را بپردازید، البته بهتر است بدانید که اگر شما در زمینه تمیزکاری این‌گونه ظروف فعالیت می‌کنید نیاز دارید که موادی مانند هیدروژن پراکسید را به‌صورت عمده تهیه کنید که این امر هزینه پرداختی شما برای تهیه مواد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. البته آنچه که شما برای اینکار به‌خصوص برای ظروف عتیقه به آن‌ها نیاز دارید محدود به یک ماده‌ای که نام برده شد نمی‌شود.

قابل ذکر است که پرداخت هزینه فعالیت فر، دستمزد تعمیر و غیره ممکن است که بسیار زیاد باشد اما شما می‌توانید به‌صورت مستقیم با کارگاه ارتباط برقرار کنید و ظروف خود را برای تمیز کردن در اختیار آن‌ها قرار بدهید. در این روش چون واسطه‌ای وجود ندارد مسلما هزینه پرداختی شما به میزان قابل توجهی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

برای اطلاع دقیق از هزینه تمیز کردن لکه از روی سفال باید به سایت مراجعه کنید تا لیست نرخ را تهیه و مشاهده کنید که در لیست موردنظر ذکر شده که چه نوع لکه‌‌ای چه میزان هزینه‌ای برای شما در بردارد و می‌توانید متناسب با نرخ‌ها ظروف را در اختیار مرکز قرار بدهید و سپس آن‌ها را تمیز و سالم تحویل بگیرید.

شایان ذکر است که برای تمیز کردن ظروف سفالی در خانه باید لوازم موردنیاز را تهیه نمود که تهیه آن‌ها هم هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. به‌همین دلیل بهتر است سازه‌ها را به متخصص بسپارید تا هزینه‌های پرداختی شما کمتر شوند و در نتیجه در هزینه‌های پرداختی خود صرفه‌جویی نمایید.

آنچه که باید درباره تمیز کردن لکه‌ ها از روی سفال بدانید

درست است که علم داشتن نسبت به یک سری از نکات شما را در انجام کارها یاری‌رسانی می‌کند، با تمامی این تفاسیر چنین کارهایی نیازمند کسب تجربه عملی است.

به همین دلیل در صورتی که علاقمند به این کار تحت عنوان یک شغل هستید بهتر است بازه زمانی را کنار دست یک استاد حاذق کار کنید تا تجربه عملی به دست آورید در غیراین‌صورت بهترین روش سپردن سازتان به دست کسانی است که علم خوبی نسبت به این کار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب ...

X