Alexa web rank

ابزار و وسایل میناکاری

ابزار و وسایل میناکاری

هنر میناکاری یک هنر زیبا و البته دل نشین است و آشنایی ابزار و وسایل میناکاری را بصورت ویژه برای شما در این مقاله قرار دادیم . میناکاری با اینکه جزء هنرهای دشوار به حساب می‌آید اما به دلیل دلنشینی و تصاویر منحصر به فردی که در نهایت به نمایش می‌گذارد مخاطبان بسیار زیادی را در اقصی نقاط جهان به خود اختصاص داده است.

میناکاری روی سفال مانند هر هنر دیگری، نیازمند ابزارهایی است که با استفاده از آن‌ها بتوان به نتیجه دلخواه تحقق بخشید.

برخی از ابزارهای مینا کاری روی سفال به شرح ذیل می‌باشند:

  • قلم مو
  •  مداد کپی
  • محلول بس 

قلم مو 

یکی از ابزارهای میناکاری روی سفال قلم مو است که نه تنها برای میناکاری بلکه در بسیاری از رشته‌های دیگر نیز جزء ابزارهای بسیار کاربردی به‌حساب می‌آید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که قلم موهایی که در دست می‌گیرید عموما از موی سمور و گربه ساخته می‌شوند و حتی این موضوع که از موی کدام بخش از بدن آن‌ها برای ساخت قلم استفاده شود برای بسیاری از سازندگان حائز اهمیت است. 

روش تهیه و شکل دادن به قلم مو یکسان است اما در این زمینه شیوه‌ها و سلایق مختلفی وجود دارد. عموما پس از آنکه توانستند موها را از بدن گربه یا سمور جدا کنند شروع به شانه زدنشان می‌کنند، این کار سبب می‌شود تا کرک‌های مزاحم از ته خارج شده و موهای سالم نیز از شکسته‌ها تفکیک شوند. فرایندی که به آن اشاره شد را با کمک سوزن می‌توانید انجام دهید.

برای آنکه بتوانید موها را کنار هم نگه دارید بهترین انتخاب بستن موها از قسمت پایینی و چسب زدن به آن‌ها است. البته بسیاری از افراد پیش از این کار موها را خیس می‌کنند و از یک شاه پر که قبلا شسته و خشک شده استفاده می‌کنند.

شناخت ابزار و وسایل میناکاری

در گذشته نقاش‌ها بهترین قلم‌‌ها را می‌ساختند. آن قلم موها عموما بلندتر و البته کمی نوک تیزتر از قلم موهایی بودند که امروزه ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. 

در صورتی که قلم مو را برای رنگ‌آمیزی می‌خواهید باید پر موتر و در صورتی که از آن برای پرداز زدن می‌خواهید استفاده کنید باید قلم کم موتر و نوک تیزتر باشد. در کل این نکته را فراموش نکنید که در انتها حتما باید آن را به خوبی بشویید.

قلم مو میناکاری

مداد کپی 

مداد کپی یکی از ابزارهای میناکاری روی سفال است که از آن جهت طراحی بر روی اجسام استفاده می‌کنند. این مدادها نقشه کار را به شما نشان می‌دهند و سپس شما می‌توانید با توجه به آن‌ها کارتان را بر روی سازه انجام دهید.

بسیاری از افراد هنگام استفاده از مداد کپی نگران هستند که آثار آن بر روی سازه باقی بماند، برای این دسته از افراد خبر خوشایند این است که این مدادها نه تنها پس از کوره کاری آثارشان باقی نمی‌ماند بلکه باقی هم بماند به آسانی می‌توان آن را پاک کرد. 

مداد کپی با مدادهای معمولی  که از جنس گرافیت ساخته شده، تفاوت دارند. مدادهای معمولی آثارشان پاک نمی‌شود و به‌صورت دستی هم نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید. 

محلول بس 

محلول بس یک محلول بی‌رنگ است که کمی حالت کدری دارد. بس ماده‌ای است که از آن برای معلق نگه داشتن ذرات رنگ در محلول رنگی استفاده می‌کنند.

عموما این بس‌ها هنگامی که در مجاورت حرارت کوره قرار می‌گیرند از بین می روند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. بس‌ها خصایل مثبتی دارند که از آن‌ها می‌توان به روان‌تر شدن قلم بر روی کار و دیرتر خشک شدن رنگ‌های مینا اشاره کرد. میزان استفاده از محلول بس در فرایند ساخت، تاثیر به سزایی در کیفیت رنگ‌های سازه می‌گذارد. 

در صورتی که میزان صمغ بیش از حد نیاز باشد، رنگ‌ها کدرتر از حالت طبیعی می‌شوند اما در صورتی که میزان گلیسیرین بیشتر باشد مشکل بزرگ و به‌خصوصی پیش نخواهد آمد.

رنگ مینا در ابتدا به شکل پودر است که برای آماده شدن نیاز به محلول بس دارد تا به اصطلاح وامال شود. در صورتی که از کاردک برای وامال کردن استفاده کنید نتیجه کار بهتر خواهد بود و راحت‌تر می‌توانید از رنگ استفاده کنید. این نکته هنگام پرداز زنی حائز اهمیت است. 

در صورتی که هنگام کار کردن احساس کردید که قلم روان بودن خود را از دست داده است می‌توانید از گلیسیرین کمک بگیرید.

مواد لازم برای تهیه بس

مواد لازم برای تهیه محلول بس به شرح ذیل می باشد:

  1. صمغ عربی (بهتر است از رزین استفاده کنید که سفیدتر و خالص‌تر است) 
  2. صمغ درختی (صمغ درخت گیلاس) 
  3. گلیسیرین 
  4. آب خالص 
  5.  دستمال نازک و تمیز (سفید باشد) 
نقاشی روی بشقاب سفالی

فرایند واشور کردن چیست؟

واشور کردن جزء ابزارهای میناکاری روی سفال نیست بلکه یک فرایندی است به معنای جان بخشی دوباره و زنده کردن است. عموما سازندگان این عمل را جهت زدودن چربی‌های محیط کارشان به کار می‌برند تا رنگ بتواند روی آن جایگزین شود.

پیش از هرگونه طراحی بر روی سازه‌های لعاب شده مینا، باید چربی و ناخالصی به جا مانده بر روی آن‌ها را از بین ببرید که اصطلاحا به این کار واشور کردن گفته می‌شود.

میناکاری و لوازم

نقاشی روی بشقاب سفالی

نقاشی روی بشقاب سفالی یکی از شاخه های صنعت سرامیک می باشد که در این مقاله در صدد معرفی آن به شما هستیم . وقتی دو تا از هنرهای قدیمی دست به دست‌ هم می‌دهند و در خدمت یک هنر دیگر قرار می‌گیرند، .......

صنایع دستی برای هدیه65

نقاشی زیرلعابی

نقاشی زیرلعابی یکی از روش‌های پرکابرد تزیین سفال است. لعاب‌کاری یکی از مهم‌ترین فنون تزیینی در هنر سفالگری به شمار می‌آید. لعاب در سفالگری عبارت است از یک لایه شیشه‌ای شفاف در رنگ‌های مختلف، که سطح سفال را پوشش می‌دهد. .....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب ...

X