Alexa web rank

نخستین نشان استاندارد ملی برای میناکاری

استاندارد ملی

اصفهان – ایرنا – معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد اصفهان از صدور نخستین نشان استاندارد ملی برای ۲ رشته صنایع دستی شامل ” میناکاری” و ” زیرساخت احجام فلزی سنتی” در این استان خبر داد.

رضا دولتشاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محصولات صنایع دستی مشمول استاندارد اجباری نیستند اما می توانند نشان استاندارد ملی تشویقی در این رشته ها اخذ کنند.

وی با بیان اینکه صدور مجوز نشان استاندارد ملی برای رشته های میناکاری و زیرساخت احجام فلزی سنتی در کشور برای نخستین بار در اصفهان انجام شد، اظهار داشت: تا کنون برای پنج رشته صنایع دستی شامل خاتم کاری، قلمزنی، فیروزه کوبی، میناکاری و زیرساخت احجام فلزی سنتی در استان اصفهان نشان استاندارد ملی صادر شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۲ واحد تولید صنایع دستی در استان اصفهان مجوز نشان استاندارد ملی تشویقی صادر شده است، اضافه کرد: از جمله آنها می توان به ۲ واحد خاتم و ۶ واحد فیروزه کوبی اشاره کرد.

دولتشاهی با تاکید بر اینکه اصفهان در تدوین و صدور نشان استاندارد ملی تشویقی برای رشته های صنایع دستی در کشور پیشتاز است، خاطرنشان کرد: برخی استان ها صنایع دستی خاص خود را دارند و در آن رشته ها، استاندارد ملی نیز تدوین شده است.

وی اظهار داشت: کسب مجوز کاربرد نشان استاندارد تشویقی، مزیت های مختلفی به‌همراه دارد که از جمله آن می توان به کاهش هزینه ها، اطمینان خاطر برای مصرف کنندگان و افزایش رقابت پذیری محصولات در بازار اشاره کرد.

دولتشاهی افزود: در امر صادرات و ورود به بازارهای جهانی نیز تولیدکنندگان می توانند از نشان استاندارد تشویقی بعنوان برند برای تبلیغات استفاده کنند.

وی گفت: شماره استاندارد ملی ۱۳۵۳۷ برای محصولات میناکاری یک واحد تولیدی و شماره استاندارد ملی ۱۵۶۵۹ برای محصولات زیرساخت احجام فلزی سنتی برای یک واحد تولیدی دیگر در اصفهان صادر شده است.

 استاندارد ملی

استاندارد تشویقی (اختیاری) به نوعی از استاندارد اطلاق می شود و صاحب کالا یا خدمات اجباری برای دریافت این پروانه استاندارد ندارد ولی به دلیل رقابت در بازار و افزایش و اثبات کیفیت کالای تولید نسبت به دریافت آن اقدام می کند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است و حدود ۶۰ هزار نفر هنرمند در این زمینه در استان فعالیت دارند.

میناکاری، میناگری یا میناسازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا، نقره، سفال نیز آن را به عمل آورد.

امروزه در ایران کانون تولید ظروف میناکاری شهر اصفهان و استادان برجسته‌ای در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت هستند.

نشان استاندارد ملی

صنایع ­دستی
در نیم قرن گذشته ، صنا­یع­ دستی به عنوان یکی از زمینه­ های فعالیت­های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف ،عامل بسیار مؤثری در توسعه­ی همه جانبه­ی کشورهای در حال رشد شناخته شده است.

تعریف:
صنایع دستی عبارت است از”مجموعه­ای از هنر و صنعت که با بهره گیری از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته می­شود به گونه­ای که ذوق هنری ، خلاقیت فکری و مهارت سازنده آن را به نمایش می­گذارد وهمین عامل وجه تمایز این محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه­ ای است و علاوه بر آن فلسفه یک ملت را در خود جای می دهد.”

ویژگی­های صنایع­ دستی
بدون استثنا در تمامی تعاریفی که از صنایع­ دستی ارائه شده ، به ماهیت صنعتی آن اشاره شده است.

ویژگی­های ارزنده­ای که در اینگونه صنایع موجودندعبارتند از:

-نقش فرهنگی و هویت بخشی به یک ملت(داشتن بار فرهنگی)
-عدم نیاز به سرمایه­گذاری کلان در مقایسه با سایر رشته­های صنعتی
– قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف(شهر ، روستا و حتی جوامع عشایری)
– سهولت در ایجاد مراکز تولید
-دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با صنایع دیگر
-خودکفا و متکی به مواد اولیه داخلی
-کمک به رشد و توسعه اقتصادی
-داشتن زمینه­های مناسب جهت صادرات

صنایع­ دستی و جهانی شدن

جهانی شدن روح حاکم زمان ماست. به خوبی می توان بحث جهانی شدن و حفظ گسترش جایگاه هویت ملی و تمدن اصیل را در مقوله هنر صنایع­ دستی قرار داد.

رمز ماندگاری و حیات آینده کشورها در روند جهانی شدن در گرو نگاه کیفی وبرنامه­ای به صنایع­ دستی است. مولود فرآیند جهانی شدن حرکت به سمت یکپارچگی زندگی بشری است و آنچه که در این فضا می­تواند اصالت و قومیت­ها را زنده و پویا نگه­دارد، عمق دادن به هنر و فرهنگ محلی و منطقه­ای با رویکرد زمان خود است.امروزه صنایع دستی به عنوان میراث مشترک بشری در سطح بین المللی عامل مؤثر برای نزدیکی و همکاری تلقی می­شود که پشتوانه­ی این همکاری در حوزه­های فرهنگ ، هنر و اقتصاد می­باشد. از جمله راهکارهایی که در زمینه تقویت ،ترویج ،تجارت و توسعه صنایع دستی مؤثر می­باشدتوجه به نیاز و زیبایی شناسی ویژه جامعه امروز می­باشد.

صنایع ­دستی و استاندارد

حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح­های مختلف در مرحله ساخت ،عدم همانندی و تشابه فرآورده­های تولیدی با یکدیگر و تأثیر ذوق ، بینش و حالت هنرمند از مهمترین ویژگی­های صنایع­دستی است.با این وجود تهیه و تدوین استاندارد را تنها برای مواد اولیه و روش­های تولید در صنایع ­دستی می­توان تعریف کرد.

-مواد اولیه : کیفیت در صنایع­دستی از طریق به­ کارگیری مواد مرغوب ،سطح بالائی از تکنیک و توجه ویژه به ظرایف در امر تولید نشان داده می­شود.

کیفیت بالاتر، شرط لازم و کافی برای ارتقای بهره­وری محسوب می­گردد و مقوله­ای است که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و در جهان رقابتی امروز به­عنوان یک پیش نیاز ضروری پذیرفته شده است که غفلت از آن به مثابه افت محصول ،کاهش حضور در بازار و تقلیل بهره وری و سودآوری محسوب می­شود.

-شیوه ­های تولید: تحول و دگرگونی در ابزارها و شیوه­های تولید محصولات صنایع­دستی به عنوان دستاورد پیشرفت­های صنعتی کمک شایانی به شکوفایی رشته­های موجود صنایع­ دستی کرده و در مواردی به دوام و بقا آن یاری رسانده است.

البته این امر تا آن جا قابل قبول است که موجب تغییر ماهیت محصولات دستی و تبدیل آن به یک کالای ماشینی نشود.
علل استفاده از فن آوری (ابزارها و وسایل ماشینی) در رشته­ های صنایع ­دستی:

-از بین بردن بیگاری ، فعالیتهای سخت بدنی و کارهای غیر تخصصی
-افزایش میزان تولید
-تقلیل برخی هزینه­های تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام شده­ی محصول تولیدی
-ایجاد استاندارد در قسمت­هایی از تولیدات صنایع­ دستی.
-کارگاه­های صنایع ­دستی:رعایت استانداردهای کارگاهی از قبیل: ساختمان کارگاه ، سالن کار ، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز ، انبار مواد اولیه و محصول نهایی ،تهویه ، نور ، حرارت ، مسائل امدادی و کمک­های اولیه و غیره در جهت کاهش هزینه­ها ، ارتقا بهره وری و تأمین سلامت کار در کارگاه­ها حائز اهمیت می­باشد.
-فواید استانداردسازی:

استاندارد سازی صنایع­ دستی امری ضروری است. ارائه نشان استاندارد به تولیدات هنرمندان براساس معیارهایی از پیش تعیین شده صورت می­پذیرد که در گروه استاندارد سازی تشویقی و گواهی کیفیت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار می­گیرد.

سیاستگذاری مناسب از سوی مسئولین ،اطلاع رسانی و تشویق هنرمندان برای گرفتن نشان استاندارد و….از جمله اقداماتی است که در راستای اجرای استاندارد اجباری محصولات صنایع ­دستی مؤثر می­باشد.
از فواید استاندارد سازی محصولات صنایع دستی به موارد زیر می­توان اشاره نمود:

-کسب جایگاه مناسب صنایع­دستی کشور در رتبه­بندی جهانی
-سهولت در گسترش تجارت بین المللی
-ایجاد ارزش افزوده بیشتر صنایع­دستی
-ارتقای کیفیت تولید ، خدمات و رشد صادرات
-کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید و توسعه پایدار
-افزایش سرمایه­گذاری­های خارجی در بخش تولید و خدمات
-تأمین سلامتی ، رفاه ، ایمنی و اطمینان مصرف کننده

-اهداف تدوین استانداردهای ملی ایران برای رشته­های صنایع­ دستی:

اهمیت و ارزش صنایع ­دستی ، کیفیت مواد و مصالح به کار رفته، لزوم برخورداری مواد اولیه محصولات از چهارچوب ه­ای مشخص و مدون به تأیید اساتید فنی و تولید کنندگان صنایع ­دستی و انتخاب معیار و میزانی مناسب جهت سنجش کیفی محصولات تولیدی با توجه به آخرین پیشرفتهای علمی، فنی، صنعتی و نیاز مصرف کنندگان از جمله اهداف تدوین استانداردهای ملی ایران برای رشته های صنایع دستی می­باشد.
هدف از تدوین استانداردها تعریف واژه­ ها و تعیین ویژگی­های فنی لازم برای کلیه محصولات به منظور:

-افزایش و بهبود ارزش هنری و کیفیت محصولات
-کنترل کیفی کالاهای داخلی و صادراتی مشمول استاندارد
-جلوگیری از تولید ، صدور و فروش کالاهای نامرغوب
-بهبود روش­های تولید و افزایش کارآیی صنایع
-ارایه محصولات استاندارد در نمایشگاه­ها و فروشگاه­های داخلی و خارجی
-حفظ حقوق مصرف کنندگان، هنرمندان و صنعتگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب ...

X