Alexa web rank

شرایط سفالگری برای کودکان در خانه چیست؟

افراد بسیاری هستند که دوست دارند علاوه بر یادگیری سفالگری این هنر را به کودکان خود نیز آموزش دهند. اگر شما نیز جز افرادی هستید که دوست دارید فرزندانتان در خانه به یادگیری سفالگری مشغول شوند، بهتر است در ادامه مقاله سفالگری برای کودکان در خانه با ما همراه باشید تا علاوه بر اشاره به فواید شرایط این انتخاب را هم بررسی کنیم.

به اصطلاح سفالگری در واقع هنر ساخت ظروف سفالی می‌باشد که مدت‌هاست معانی دیگری را نیز به خود اختصاص داده و تحت عناوین دیگری خارج از رفع نیازهای روزمره و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این کار فرد با استفاده از خاک و با بهره گرفتن از خلاقیت و هوش خود به ساخت ظروف مختلف و کاربردی اقدام می‌کند. در واقع ظروف سفالی با شکل دادن به خاک رس با استفاده از دست و ابزارهای کمکی دیگر مثل چرخ سفالگری، پختن آن‌ها در کوره، لعاب‌زنی و نقش‌نگاری بر روی آن‌ها ساخته می‌شوند.

سفالگری برای کودکان11212

فواید سفالگری برای کودکان چیست؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که بسیاری از افراد به‌خصوص والدین در سر می‌پرورانند این است که چرا باید به کودکان خود سفالگری یاد بدهیم؟ فواید سفالگری برای کودکان چیست؟

در جواب باید گفت که تاثیر یادگیری این هنر بر روان افراد به‌خصوص کودکان بسیار است که برخی از آن‌ها به شرح ذیل می‌باشند.

  • تقویت هوش کودکان
  • آشناسازی کودکان با ظرافت و حساسیت
  • کاهش اضطراب و نگرانی روزمره کودکان
  • تقویت قوه تجسم آن‌ها
  • افزایش خوشبینی به آینده
  • افزایش تمرکز
  • یادگیری صبر
  • اجتماعی شدن 
  • تحلیل 
  • مواجه شدن با مشکل و رفع آن

حالا که با ویژگی‌ها و مزایای سفالگری برای کودکان آشنا شدید این سوال مطرح می‌شود که آیا فرزند خود را به یک کارگاه سفالگری ببریم یا در خانه به او آموزش دهیم که طبیعتا هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

در واقع با اینکه شروع سفالگری در کارگاه‌ها در تسریع پیشرفت کودکان تاثیر به‌سزایی دارد، اما بنا به‌دلایل فعلی جامعه و شیوع بیماری کرونا، نبود وقت کافی والدین برای رفت و آمد در مسیر خانه تا کلاس، مورد اعتماد نبودن برخی از مراکز و مربیان و بسیاری از دلایل دیگر، والدین دوست دارند تا کودکانشان در خانه به یادگیری این هنر بپردازند.

شرایط کارگاهی با توجه به آموزش‌های حرفه‌ای، زیر دست اساتید حاذق و همچینین کودکان هم سن و سالی که شرایط تعامل اجتماعی را برای کودک فراهم می‌کنند، در راستای تحقق بخشیدن به اهداف ذکر شده می‌تواند تحت عنوان یک کاتالیزگر عمل کند.

علاوه بر آنچه گفته شد اساتیدی که به کودکان آموزش می‌دهند علم آموزش و شیوه درست تدریس کردن به آن‌ها را دارند. از آنجایی که بسیاری از افراد علم به شیوه های صحیح تدریس به کودکان را ندارند پس این امکان وجود دارد که شاهد نتیجه عکس در این راستا بشوند.

برای مطالعه بیشتر، می‌توانید مقاله تاثیر سفالگری بر کودکان را بخوانید.

وسایل و تجهیزات سفالگری برای کودکان در خانه

برای شروع سفالگری در خانه موظفید تعدادی ابزار و وسایل مختلف را تهیه و یکسری از زیر ساخت‌های ملزوم را فراهم کنید تا کودکتان با استفاده از آن‌ها بتواند مسیر یادگیری خود را آغاز کند.

ابزار و تجهیزات سفالگری برای کودکان که خریداری می‌کنید، لازم نیست که ابزار سفالگری معمولی باشند چرا که ممکن است کودکانتان برای استفاده از این ابزار بیش از اندازه کوچک باشند، پس هنگام تهیه لوازم ملزوم گروه سنی کودک خود را در نظر بگیرید و با شخصی حاذق در این راستا مشورت کنید.

توصیه می‌کنیم از مراکز فروش وسایل سفالگری، برای خرید ابزار و وسایل سفالگری برای کودکان اقدام کنید تا شخصی عالم شما را در خرید راهنمایی کند.

برای شناخت وسایل و تجهیزات سفالگری کودکان، می‌توانید مقاله چرخ سفالگری کودکان را بخوانید.

این وسیله‌ها علاوه بر ابعاد کوچک و البته مناسبی که برای کودکان دارند، از رنگ و لعاب شاد نیز برخوردار هستند. از این رو کودکان با این ابزار بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین این ابزار امنیت بیشتری نیز دارند و کودکتان هنگام استفاده از آن‌ها آسیبی نمی‌بیند.

دنیای دلخواه کودکان رنگین‌تر از دنیای بزرگ‌ترها است، پس هنگام انتخاب وسایل موردنظر، آن‌هایی را انتخاب کنید که می‌دانید ظواهرشان کودک را به یادگیری ترقیب خواهد کرد.

آموزش سفالگری برای کودکان در خانه

مهم‌ترین بخش سفالگری برای کودکان در خانه آموزش و تفهیم اصول صحیح و فلسفه این هنر برای آن‌ها می‌باشد. مرحله نخست سفالگری برای کودکان عموما با گل بازی آغاز می‌شود توجه کنید که مهم‌ترین عامل در آموزش سفالگری برای کودکان ایجاد ارتباط دوستانه بین کودک و خمیر و گل سفالگري می‌باشد.

پس به آن‌ها اجازه دهید که در چند جلسه اول با خاک رس گل بازی کنند و یا با ساخت و چسباندن قطعات کوچک به صورت پولک یا تکه گل‌ها به هم توده گلی بسازند.

با این روش ذهن کودک به سویی هدایت می‌شود که او می‌تواند با همین تکه گل‌ها، هر آن چه را که دوست دارد را ساخته و تصاویر ذهنی‌ش را به واقعیت بدل کند.

لازم به ذکر است که استفاده از مربی‌های خصوصی و یا فیلم‌های آموزشی و کار با کودک در حین سفالگری ضروری بوده و رعایت این موارد باعث پیشرفت کودک در سفالگری می‌شود.

برخی از والدین تنها وسایل سفالگری را خریداری کرده و بدون هیچ تلاشی برای آموزش کودکشان آن‌ها را با گل و خاک تنها می‌گذارند. این کار نه تنها برای کودک سودی نداشته حتی در بیشتر مواقع باعث بی‌حوصلگی او نیز می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله آموزش سفالگری برای کودکان را بخوانید.

شرایط سفالگری کودکان در خانه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در سفالگری کودکان در خانه باید رعایت شود توجه ویژه به امنیت جسمی آن‌ها است. اولین اقدام برای تامین امنیت کودکان استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب برای وی می‌باشد.

همانطور که پیش‌تر گفتیم این ابزار ابعاد مناسبی برای کودکان داشته و ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که برای کودکان هیچ خطری به‌وجود نمی‌آورد.

همچنین در هنگام کار کودکان با گل بهتر است در کنار آن‌ها حضور داشته باشید. اگر کودک شما کم سن و سال باشد ممکن است گل را در داخل دهان خود بگذارد و یا دست‌های گل‌آلودش را به چشم‌هایش بزند که طبیعتا این کار برای وی خطرناک خواهد بود.

به همین دلایل است که تاکید می‌کنیم شخصی که علم به شیوه صحیح آموزش به کودکان را دارد باید به وی اصول کار را آموزش دهد، چرا که کودک پیش از یادگیری باید فلسفه، طرز صحیح استفاده از ابزار و متریالی که در اختیارش قرار گرفته را بداند و درک کند.

برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سفالگری کودکان با دست را بخوانید.

تشویق کودکان به سفالگری در خانه

در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که والدین با اصرار فرزندان خود، به خرید تجهیزات و وسایل سفالگری اقدام می‌کنند و از قضا کودکان آن‌ها نیز از این کار لذت می‌برند. اما پس از مدتی حوصله آن‌ها سر رفته و دیگر علاقه‌ای به این هنر نشان نمی‌دهند.

ظروف سفالی چه تاثیری در سلامتی انسان دارند؟

از این رو به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اولا زمان‌بندی مناسبی برای کار با گل و سفالگری اعمال کنند تا فرزند آن‌ها از این کار دل‌زده نشود و ثانیا در بازه‌های زمانی مشخص اقداماتی در جهت تشویق زبانی و حتی هدیه دادن به کودکان انجام دهند تا فرزندانشان بیشتر به این کار ترغیب شوند.

امکان دارد که در وهله اول کودک شما سازه‌هایی ساده بسازد یا آن طور که انتظارش را دارید در فرایند ساخت سازه استعدادش را نمایان نکند، در صورتی که شما وی را تشویق نکنید و یا حتی بدتر، عکس‌العمل منفی از خود نشان دهید، نه‌تنها کودک ترغیب نخواهد شد بلکه احساس سرخوردگی خواهد کرد و این آسیب روحی برای وی ناخوشایند خواهد بود.

پس در سفالگری کودکان، ساختار نهایی هر آنچه که بود وی را تشویق کنید و از اینکه در راستای به تصویر کشیدن تصورات خود تلاش و ایده‌پردازی کرده از وی قدردانی کنید تا احساس غرور کند و تلاش خود را افزایش دهد. 

هر آنچه که باید درباره سفالگری برای کودکان در خانه بدانید

سفالگری یکی از هنرهای دیرینه ایران زمین است که به دلیل مزایا و فوایدی که دارد امروزه نیز بین بسیاری از افراد محبوبیت دارد.

فروش انواع رنگدانه ( استین لعاب ) با قیمت باورنکردنی

بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند کودکان خود را با این هنر آشنا کنند، از این رو شرایط سفالگری برای کودکان در خانه را بررسی می‌کنند. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که برای شما لازم بود را در توضیحات خود بگنجانیم و همه شرایط سفالگری برای کودکان در خانه را بررسی کنیم.

البته مزایا و معایب این هنر طبیعتا در توضیحات اجمالی یک محتوا نمی‌گنجد. با تمامی این تفاسیر امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

سفالگری-کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب ...

X