Alexa web rank

صنایع دستی برای هدیه

صنایع دستی برای هدیه65

هدیه دادن سنت زیبایی است که در تمامی جوامع، به ویژه سرزمین ایران رواج دارد. این سنت و رسم نیکو، ویژگی‌ها و کارکردهای به خصوصی در مناسبت‌های مختلف دارد. در واقع مناسبت‌های مختلف، هدایای مختلف را ایجاب می‌نمایند. در این نوشتار می‌خواهیم از انتخاب صنایع دستی برای هدیه صحبت کنیم، یک‌ گزینه‌ي آسان، در دسترس و بسیار به صرفه!
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید برای دوستی در خارج کشور، هدیه‌ای ارسال کنید؟ مطمئنم که در این مواقع، گیج شده و سردرگم به گزینه‌های مختلفی که پیش رویتان قرار دارد فکر کرده‌اید. صنایع دستی می‌توانند از مناسب‌ترین هدایا در مناسبت‌‌های مختلف باشند. در کشور ما مردمانی با آداب، سنن و زبان‌های مختلف زندگی می‌کنند و این امر سبب می‌شود که هر منطقه، محصولات مربوط به خودش را داشته باشد.
شما می‌توانید از این صنایع به عنوان هدیه‌ای ارزشمند برای عزیزان خود استفاده کنید. دوست خارجی‌تان می‌تواند آن هدیه را به عنوان نشانی از سرزمین ما، گوشه‌ای از خانه نگه دارد. به علاوۀ انتقال بخشی از فرهنگ و سنت یک کشور، این محصولات دارای جنبۀ تزیینی و کاربردی نیز بوده و در طول دوران استفادۀ صحیح و اصولی، ارزش مادی و معنوی خود را از دست نخواهند داد. همچنین شما با تهیه این محصولات، به اقتصاد کشور و امرار معاش هنرمندان داخلی هم کمک می‌کنید.

استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی صنایع دستی، به شیوۀ جدید بازاریابی و تبلیغات سازمان و ارگان‌های خصوصی و دولتی کشور تبدیل گشته است. در طی چند سال گذشته، با افزایش تولید هدایای تبلیغاتی صنایع دستی مختلف مثل هدایای تبلیغاتی میناکاری، هدایای تبلیغاتی خاتم‌کاری، هدایای تبلیغاتی فیروزه‌کوبی، مس و پرداز و … به تدریج کالاهای لوکس خارجی با قیمت‌های بسیار هنگفت و بدون امکان سفارشی‌سازی کنار گذاشته شدند. شرکت‌ها و سازمان‌ها در کسب و کارهای مختلف، به مناسبت‌های گوناگون به کارکنان، مشتریان، همکاران و حتی رقبایشان هدایایی را به رسم یادبود و همچنین تبلیغ دستاوردهای خود تقدیم می‌کنند.
سایت سلام در ادامه این مطلب، قصد دارد تا تعدادی از این صنایع و دست‌سازه‌های زیبا را به شما معرفی کند. شما با خواندن این مطلب، دستتان برای تهیۀ هدایای مناسب باز می‌شود و می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

چرا باید از صنایع دستی به عنوان هدیه استفاده کنیم؟

صنایع دستی به دلیل ویژگی‌های متفاوت خود، از مناسب‌ترین کالاها برای هدیه دادن به شمار می‌آیند. از متنوع‌ترین صنایع کشورمان، کالاهای صنایع دستی هستند. حتی می‌توان گفت که تعدد این محصولات به بیش از 400 نوع می‌رسد! گستردگی و فراوانی رسم و رسوم و همینطور فرهنگ مردم سرزمینمان، علت این تنوع را توضیح می‌دهد. با توجه به کاربردی بودن این محصولات از گذشته تا کنون، صنایع دستی هر اقلیم با هر آب و هوا، از دیگری متفاوت است. برای مثال، حصیربافی از محصولات رایج مناطق کویری به شمار می‌رود.
این محصولات به دلیل ارزش‌گذاری بر اساس هنر دست یک هنرمند، قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین علاوه بر تنوع زیاد، از قیمت مناسبی نیز برخوردارند.
همچنین این محصولات، کار دست به حساب می‌آیند. این امر سبب می‌شود که بر خلاف صنایع مصنوعی، ظاهر خوشایند و زیبایی داشته باشند و حس خوبی را به مخاطب ارائه کنند. در این مطلب سعی کرده‌ایم تعدادی از مناسب‌ترین صنایع دستی برای هدیه را به شما عزیزان معرفی نماییم. البته شایان توجه است که این محصولات بی‌شمار بوده و نمی‌توان همه آن‌ها را در یک پست نام برد.

۱. فرش، گلیم، گبه و پشتی ایرانی

آوازۀ فرش ایرانی در سراسر جهان پیچیده است. زیبایی زبانزد آن بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از بهترین هدایایی که می‌توانید به مهمان خود هدیه دهید، فرش یا گلیم ایرانی است.
موقع تهیه، در انتخاب ابعاد آن دقت نمایید که در حمل و نقل این هدیه دچار مشکل نشوید.

صنایع دستی

۲. پارچه‌ها و رودوزی‌های سنتی ایرانی

از جمله صنایع نساجی صنعتی ایران، ابریشم، پارچۀ قلمکار، جاجیم و … است. همچنین سوزن‌دوزی، سرمه‌دوزی، قلاب‌دوزی و … نیز از جمله هنرهایی هستند که ایرانیان سال‌های سال آن را بر روی پارچه‌ها انجام می‌دادند.
این دست‌سازه‌ها، در دکوراسیون خانه‌ها جایگاه مهمی دارند. بنابراین می‌توانند هدیه‌های مناسبی به شمار روند.

 

پیشنهاد میکنم محصولاتی که برای شما گلچین کرده ایم را مشاهده فرمایید.مشاهده محصولات

۳.ست فانوس و سفرۀ قلمکار و دیوان حافظ

یکی از هدایای ارزان اما ارزشمندی که می‌توانید برای عزیزان خود تهیه نمایید، ست فانوس و سفرۀ قلمکار به همراه دیوان حافظ است. در این ست هدیه می‌توانید چهار اثر تولیدی از هنرهای قلمکاری، شیشه‌گری، سفالگری، کتاب‌سازی و کتاب‌آرایی را مشاهده کنید. این هدیه نمایانگر هنر و ادب ایرانی خواهد بود.

۴.سفال، سرامیک و کاشی ایرانی

کاشی از ابزار تزئین معماری ایرانی بوده است. اما امروزه هنرمندان ایران، با خلاقیت منحصر به فردشان، از این هنر در ساخت وسایل دکوری نیز استفاده می‌کنند. همچنین از بین ظروف سفالی و سرامیک هم نمونه‌های خوبی برای هدیه دادن پیدا خواهید کرد.

۵. جعبۀ چوبی خاتم

از پرطرفدارترین اشیاء خاتم، جعبه خاتم‌کاری است. این محصول از تنوع بسیار بالایی نیز برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان جعبۀ کادو، جا قرآنی و یا سرویس جواهرات استفاده گردد.
این هنر در اغلب موارد روی ظروف مسی و اشیاء چوبی انجام می‌شود.

۶. قاب سفالی نقش برجسته

یکی از ارزان‌ترین صنایع دستی برای هدیه دادن، قاب سفالی نقش برجسته است. این هنر با تلفیق هنرهای تابلوسازی و سفالگری تولید شده است. قدمت هنر ساخت تابلوهای سفالی به هزاران سال قبل بازگشته و تحت تاثیر سبک‌های هنری مختلف، تغییراتی را به خود دیده است.

۷. ظروف مسی ایرانی

از دیگر گزینه‌های مناسب صنایع دستی برای هدیه، ظروف مسی است. ظروف مسی می‌توانند جهت آشپزی سالم و سنتی و یا صرفاً در جهت زیباسازی دکوراسیون منزل به کار گرفته شوند.

۸. گلیم ابریشم

پلاس یا گلیم، از دیگر صنایع دستی غنی و پرطرفدار سرزمین ایران بوده که خصوصاٌ برای خارجی‌ها بسیار جذاب است. صادرات این محصول به خارج از کشور، سبب گشته است تا بسیاری از مردمان اقسی نقاط مختلف جهان، به این هنر علاقه‌مند شوند.
گلیم از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود. کاربرد این محصول معمولاٌ برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندز برای حیوانات باربر است. در زندگی شهری از گلیم برای دکوراسیون منزل نیز بسیار استفاده می‌شود.
رنگ‌های به‌کاررفته در این فرش سنتی، گیاهی هستند. این محصول را با چای و پوست گردو شستشو می‌دهند تا جلوۀ بیشتری داشته باشد. اگر قصد دارید از صنایع دستی برای هدیه دادن به عزیزانتان استفاده کنید، گلیم ابریشم از پیشنهادات مناسب پیش رویتان است.

۹. صنایع دستی چوبی

توجه به سلایق افراد ضمن انتخاب هدیه‌ای مناسب برای ایشان، امر بسیار مهمی است. اگر مخاطب شما از علاقه‌مندان به طبیعت است، صنایع دکوری چوبی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
این محصولات علاوه بر احساس خوشایندی که به دلیل طبیعی بودنشان در انسان ایجاد می‌کنند، نقش به‌سزایی در دکوراسیون نیز خواهند داشت. همچنین از محصولات چوبی می‌توان به عنوان شیرینی‌خوری، شکلات‌خوری، میوه‌خوری و … نیز استفاده کرد.

هدیه

۱۰. ترمه

از نفیس و خاص‌ترین هنر دست مردمان این سرزمین، ترمه است. طرح‌های نقش‌بسته بر این محصول، در تاریخ کشورمان ریشه دارد. زادگاه این هنر، شهر زیبای یزد است.
ترمه یک پارچه گران‌بها است که با اشکال بته‌جقه و گل‌های شاه عباسی، از الیاف طبیعی بافته می‌شود. الیافت این محصول بسیار مرغوب بوده و قیمت آن را تا حد زیادی افزایش داده است. این محصول در طرح و رنگ‌های گوناگونی موجود است.

۱۱. مینیاتور

نقاشی‌های رویایی با رنگ و طرح‌های جادویی که شما را در اماکن تاریخی به خود جذب می‌کند؛ مینیاتور نام دارد. مینیاتور، گونه‌ای از نقاشی با مضامینی از شخصیت‌های مذهبی و اساطیری ایران است.
اگر شما نیز از مردمان هنردوست مملکت باشید، مینیاتور را با آثار استاد فرشچیان خواهید شناخت. این آثار، هنر و روح جدیدی به نقاشی ایرانی بخشید. مینیاتور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای هدیه دادن به اطرافیان هنردوستتان باشد.

۱۲. ظروف فیروزه کوبی

یکی از دیگر از صنایع دستی برای هدیه دادن، ظروف فیروزه‌کاری‌شده است. اصفهان خاستگاه اصلی هنر فیروزه‌کوبی است. این هنر از جمله صنایع دستی ارزشمندی بوده که از زیبایی چشم‌گیری برخوردار است و برای هدیه دادن، بسیار مناسب به شمار می‌آید.
در ساخت این ظروف از سنگ ارزشمند فیروزۀ نیشابور استفاده می‌شود. فلز زمینۀ ساخت ظروف فیروزه‌کوبی، معمولاً از مس انتخاب می‌شود. البته به دلیل دشواری اجرای هنر فیروزه‌کوبی و همچنین قیمت بالای مس و فیروزه، این محصولات تقریباً گران حساب می‌شوند.

کلام آخر:

دغدغۀ دیگری که پس از انتخاب محصول مناسب برای هدیه، شما را درگیر می‌کند، احتمالاٌ نحوۀ تهیۀ آن است.
با توجه به جایگاه ویژۀ صنایع دستی و هنرهای باستانی در سرزمین ایران، فروشگاه سلام با هدف اعتلای فرهنگ استفاده از صنایع دستی، شما را در انتخاب و خرید محصولات باکیفیت یاری خواهد کرد. اگر شما هم از علاقه‌مندان صنایع دستی کشورمان هستید، به فروشگاه ما سر بزنید و از آثارمان دیدن کنید. 

 

گردشگری و صنایع‌دستی

ایستگاه‌های مترو فرصت مناسبی برای تبلیغ گردشگری و صنایع دستی است

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در آستانه هفته گردشگری و با هدف استفاده از ظرفیت فضاهای مترو، جلسه مشترکی میان شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب ...

X